کد مطلب:314679 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

امام علی النقی
در زیارت مفصل غدیریه كه از حضرت امام علی الهادی (صلوات الله علیه) نقل شده، و مشتمل بر مطالب مهمی در فضائل و مناقب و تاریخ زندگی حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و مطاعن دشمنان است، درباره واقعه غدیر می فرماید:

شهادت می دهم كه خدای متعال دعای رسولش را در حق تو مستجاب فرمود. سپس خدا پیغمبرش را مأمور ساخت تا اولویت امامت تو را به امت اظهار كند، تا علو شأن تو و برهان حقانیت تو بر امت آشكار شود، و سخنان باطل مخالفان محو و نابود شود، و عذر و بهانه های مردم قطع گردد.

و چون رسول اكرم، از فتنه و فساد فاسقان (در امر خلافت) بیم داشت و درباره تو از منافقین بر حذر بود، خدای رب العالمین به سوی او وحی فرستاد: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك...»

پس از نزول آیه، رسول، زحمت مسیر سفر را بر خود نهاد، و در بیابان ریگ زار و گرمای سخت (صحرای جحفه) خطبه ای آغاز فرمود، و به همه امت شنوانید، و حكم خدا را (درباره امامت علی علیه السلام) ابلاغ نمود، و پس از ابلاغ، از تمام امت پرسید كه: «ای مردم، آیا من امر خدا را به شما رسانیدم؟» همه



[ صفحه 122]



عرض كردند: بلی یا رسول الله. پس از آن عرض كرد: خدایا گواه باش...

پس (ای امیرالمؤمنین) مردم به آنچه خدا در حق تو به رسولش نازل فرمود [جز جماعت اندكی] ایمان نیاوردند و اكثرشان، جز زیان بر خود نیفزودند. (بحارالانوار ج 100 ص 359 - 368، مفاتیح الجنان باب 3 فصل 4 در زیارت مخصوصه امیرالمؤمنین علیه السلام)